مدیرکل نهاد کشور گفت: دغدغه نهاد اصحاب صلح و سازش عدالت ایرانیان ، ترویج فرهنگ صلح و سازش، کاهش مراجعات به دستگاه قضایی و حل و فصل دعاوی بر پایه کدخدامنشی است.


به گزارش روابط عمومی نهاد دکتر عباس احمدی مهر درآیین تشکیل نهاد اصحاب صلح و سازش عدالت ایرانیان در تهران افزود: صلح، بخشایش و رضایت مهمترین شیوه تحقق این مهم در جامعه، پایبندی به تعالیم اصول دین مبین اسلام، قران و مکتب اهل بیت(ع) است.
وی با تأکید بر ضرورت ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه، اظهار کرد: دستگاه قضایی تأسیساتی را به موجبات قانون مانند شورای حل اختلاف، مراکز داوری و غیره…که فعالیت‌های عملی همگی آن‌ها در راستای ایجاد صلح و سازش است.
وی تصریح کرد: نهاد اصحاب صلح و سازش عدالت ایرانیان تشکیل شده که هدف از تشکیل این نهاد، گسترش فرهنگ صلح، بخشایش و گذشت با همکاری دستگاه‌های مربوطه در سطح استان و در کل کشور است.
مدیرکل نهاد اصحاب صلح و سازش عدالت ایرانیان حل و فصل دعاوی و ختم خصومت‌ها با صلح سازش را بسیار بهتر از ختم دعوی با حکم دادگاه دانست و گفت: نتیجه مثبت ختم با صلح و سازش دعاوی، رضایت طرفین و اتمام کینه‌ها و دشمنی‌هاست که به طور معمول از دنباله‌دار شدن پرونده جلوگیری می‌کند اما در رسیدگی به پرونده در دادگاه و ختم دعاوی با حکم قضایی در برخی موارد
رضایت اصحاب پرونده جلب نمی‌شود و دشمنی‌ها و کینه موجب زایش پرونده و منجر به ادامه دعوی در سایر موضوعات می‌شود.
وی ترویج، تعمیق و فرهنگسازی در زمینه ایجاد روحیه گذشت و ایثار را در جامعه خواستار شد و بیان کرد: تلاش همه ما باید در مسیر ارتقاء فرهنگ صلح و سازش و حل‌ و فصل پرونده‌ها با رضایت، و وساطت ریش‌سفیدی و کدخدا منشی باشد.
وی با بیان این‌که «اکنون در نهادهای شبه قضایی همچون شوراهای حل اختلاف، نهاد داوری و میانجی‌گیری، و مراکز مشاوره خانواده، اقدام جهت صلح و سازش و مصالحه صورت می‌گیرد»، افزود: تشکیل این نهادبا هدف جلب مشارکت افراد ذی‌نفوذ، خردمند، فرهیخته و دارای پایگاه اجتماعی در تحقق و توسعه این هدف مهم در جامعه است.

مدیرکل نهاد صلح و سازش عدالت ایرانیان در کشور ابراز کرد: همه باید در این مسیر گام برداریم تا هرگونه اختلاف و خصومتی ابتدا به ساکن وارد دستگاه قضایی نشود و سعی شود با استفاده از ظرفیت‌های اثرگذار دیگر به صورت کدخدامنشی و گذشت و بخشش ختم به خیر گردد .
وی با اشاره به اقدامات اساسی در حوزه تحکیم خانواده، خاطرنشان کرد: پرونده‌های دعاوی خانوادگی قبل از ثبت در دستگاه قضایی به مرکز مشاوره ارجاع داده و سعی می‌شود تا این پرونده‌ها ابتدا در کارگاه‌هایی که به این منظور تشکیل‌شده با آموزش مهارت‌های لازم به زوجین حل ‌و فصل شود .
وی تصریح کرد: همچنین به‌منظور ارائه مشاوره‌های پیش از ازدواج قرار تفاهم‌نامه چهار جانبه‌ای میان دادگستری، سازمان ثبت، بهزیستی و دفاتر ثبت‌اسناد ازدواج و دیگر مراکز منعقد گردد، که درنتیجه زوجین را ملزم به گذراندن دوره‌های چند ساعته آموزش مهارت زندگی و موارد قبل از ازدواج خواهند کرد.
مدیرکل نهاد در پایان نیز یادآور شد: اکنون محتویات آموزشی مهارت‌های پیش از ازدواج زوجین بر اساس آموزه‌های دانشگاهی تدوین و ارائه می گردد. که جا دارد در این دوره آموزشی بحث‌های مذهبی و تعالیم اسلامی خانواده نیز گنجانده خواهد شد.