اهواز:مدیریت شعب استان خوزستان با انجام طرحی ابتکاری در استفاده از آب خاکستری، صرفه جویی در مصرف آب را عملی کرد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت خوزستان، برخی از تئوریسین‌های دنیا معتقدند جنگ‌ آینده دنیا، جنگ آب خواهد بود. با روند کنونی گرم شدن زمین و توسعه بیابان‌ها به خصوص در مناطق خشکی مانند خاورمیانه، قحطی آب و خشکسالی یک هشدار جدی برای مردمان این نقطه از کره زمین است.
با نگاهی به الگوی مصرف آب ایرانیان،‌ به‌راحتی متوجه می‌شویم که مصرف غلط آب و عدم احساس مسئولیت نسبت به زندگی و سرنوشت فرزندان آینده این سرزمین، باعث از بین رفتن منابع زیرزمینی و آب‌های سطحی شده است. فقط کافی است هر ایرانی کمی الگوی مصرف آب خود را تغییر دهد تا هر ساله حجم وسیعی از آب ذخیره شود.
اکنون شرایط به گونه ای شده است که دیگر نمی توان به شعارهای ساده و دم دستی از صرفه جویی مصرف آب دم زد به همین دلیل لازم است راهکارها و تکنیک های دیگر را برای هوشیار کردن مردم برای تغییر الگوی مصرف و صرفه جویی در این ماده حیاتی به کار برد؛ در همین زمینه می توان به کمپین بانک مسکن برای صرفه جویی در مصرف آب با نام #دریابیم اشاره کرد که تحقق یکی از مسئولیت های اجتماعی بانک مسکن به شمار می رود.
این در حالی است که از قدیم گرفته اند برای اصلاح روشی در جامعه، انسان باید ابتدا از خود آغاز کند و سپس به سراغ دیگران برود؛ این موضوع در نگرش مهمی مثل صرفه جویی در مصرف آب به خوبی خود را نشان می دهد. اینکه ما فقط به دیگران اعلام کنید که آب کم است و باید صرفه جویی کنیم ساده ترین راهکار ممکن برای نیل به چنین هدفی است ولی اگر ما خودمان را در این زمینه مسلح به منش و کردار خوب کرده باشیم قطعا چنین رویه ای تاثیرگذاری بیشتری برای دیگران دارد.
نظر به اهمیت موضوع صرفه جویی در مصرف آب، مدیریت شعب بانک مسکن استان خوزستان در طرحی ابتکاری اقدام به تامین آب مورد نیاز برای شستشوی ساختمان، پارکینگ، شستشوی خودروها، آبیاری فضای سبز و … از آب خاکستری موجود در شبکه آب ساختمان مدیریت کرد.
در این روش ابتکاری، پساب رها شده از دستگاه های تصفیه آب و آب کولرها را با یک لوله کشی ساده در ساختمان اداری مدیریت به مکانی در پارکینگ منتقل شده و بعد از تصفیه با یک دستگاه بسیار ساده در منبع آب ۵۰۰ لیتری نگهدای می شود و با این کار آب مورد نیاز برای موارد پیش گفته در مدیریت تامین می شود.
این کار با صرفه جویی روزانه حداقل ۵۰۰ لیتر آب در مدیریت خوزستان، نقشی مهمی در صرفه جویی در مصرف و کاهش هزینه در این زمینه دارد؛ ضمن اینکه با استفاده از یک دستگاه پمپ آب، فشار این آب برای استفاده در شستشو و … بیشتر شده است.
بازچرخانی آب و استفاده از آب خاکستری یکی از روش هایی است که از سوی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به شدت مورد توجه قرار گرفته و گفته می شود کشور ژاپن در این خصوص بسیار سرآمد است. در این روش تقریبا همه فاضلاب تولید شده در خانه و یا ساختمان مسکونی و اداری، شامل فاضلاب تولیدی آشپزخانه، حمام و ماشین لباسشویی (به جز فاضلاب توالت) که به آن آب خاکستری می‌گویند و تقریباً ۵۰ تا ۸۰ درصد فاضلاب شهری را تشکیل می‌دهد، پس از تصفیه، می‌تواند بسته به نوع و میزان تصفیه اعمال شده، برای مصارف غیر شرب، آبیاری سطحی و زیرزمینی، لباسشویی و سرویس بهداشتی مورد استفاده مجدد قرار گیرد.
در کشور ژاپن، تعداد موارد استفاده از سیستم‌های بازچرخانی آب خاکستری در ساختمان‌ها رو به افزایش است؛ به طوری‌که این تعداد از ۱۸ مورد در سال ۱۹۶۹ به ۱۰۴ مورد در سال ۲۰۱۰ رسیده است‌ و تعداد کل پروژه‌های استفاده مجدد از آب خاکستری در ساختمان‌ها از سال ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۰ برابر سه هزار و ۶۵۴ مورد بوده است.
در یکی از پروژه‌های موفق توکیو که به منظور استفاده مجدد از آب خاکستری در یک مجتمع شامل ساختمان اداری، هتل، مراکز فرهنگی و تجاری انجام شده است، سالیانه ۳۴۵ هزار متر مکعب پساب تصفیه شده حاصل می‌شود که از این مقدار، ۲۳۰ هزار متر مکعب برای مصارف آبیاری فضای سبز و سرویس‌های بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته و مابقی سرریز می شود.
از مزایای مهم و اصلی استفاده مجدد از آب خاکستری می‌توان به حفاظت از آب شیرین، حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی و تأمین آب اشاره کرد. همان طور که اشاره شد، ایران کشوری خشک و کم‌آب است و با توجه به رشد جمعیت و منابع محدود آب، باید راهکارهای مناسبی برای استفاده بهینه از منابع اجرا کند؛ لذا استفاده مجدد از آب خاکستری می‌تواند برای رفع مشکلات کم‌آبی، در کشور ایران بسیار کارآمد باشد.
بانک مسکن خوزستان در نظر دارد، اقداماتی برای توسعه استفاده از آب خاکستری برای موارد دیگر نیز انجام دهد، برای نمونه می تواناین آب را حتی به فلاش تانک ها نیز انتقال داد و در این زمینه دایره صرفه جویی در مصرف آب و اصلاح روش مصرف را گسترش داد
ارزش کار بانک مسکن خوزستان وقتی اهمیت چند برابری پیدا می کند که متوجه باشیم این استان سالهاست با پدیده مخربی به نام «ریزگردها» مواجه است و شستشوی ساختمان، راهروها، خودروها و شیشه ها به علت انتشار همیشگی گرد و خاک، چندین برابر استان های دیگر صورت می گیرد به همین دلیل صرفه جویی در مصرف آب در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.
شاخه را باید برید
از روزگاران قدیم داستانی بسیار آموزنده به ما رسیده که شاید شرح حال این روزهای ماست. در این استان گفته شده: پادشاهی دو شاهین کوچک به عنوان هدیه دریافت کرد. آنها را به مربی پرندگان دربار سپرد تا برای استفاده در مراسم شکار تربیت کند. یک ماه بعد، مربی نزد پادشاه آمد و گفت که یکی از شاهین‌ها تربیت شده و آماده شکار است اما نمی‌داند چه اتفاقی برای آن یکی افتاده و از همان روز اول که آن را روی شاخه‌ای قرار داده تکان نخورده است. این موضوع کنجکاوی پادشاه را برانگیخت و دستور داد تا پزشکان و مشاوران دربار، کاری کنند که شاهین پرواز کند اما هیچکدام نتوانستند ولی بعد از روزها، یک کشاورز ساده به راحتی توانست کاری بکند که شاهین پرواز کند. کشاورز در جواب پادشاه که از چگونگی کارش سئوال می کرد، گفت: سرورم، کار ساده‌ای بود، من فقط شاخه‌ای راکه شاهین روی آن نشسته بود بریدم. شاهین فهمید که بال دارد و شروع به پرواز کرد.
اکنون با توجه به افزایش اهمیت مصرف آب و در کل انرژی ما باید شاخه هایی که امکان پرواز را از ما می گیرند را بریده و کشور را در مسیر تعالی و پیشرفت قرار دهیم؛ این مسیر پیشرفت می تواند از همین کارهای به ظاهر ساده استفاده از آب خاکستری در یک ساختمان اداری آغاز شود.