به جرئت می‌توان گفت که کمترین تعداد نیروی فارغ التحصیل بیکار در رشته های مرتبط با ایمنی و بهداشت محیط کار هستند . / توانمندی سیستم بستگی به نیروی انسانی متبحر دارد، هم از لحاظ الزامات قانونی و هم به لحاظ اینکه این نیروها سرمایه هستند و سیستم نیز نیازمند آن است می بایست صیانت از این نیروی انسانی اولویت اول باشد. لذا به کارگیری مسئولان ایمنی که بتوانند آیین نامه های حفاظت فنی را در سازمان جاری کنند و بر آن نظارت داشته باشند می توانند به شدت در حفاظت از نیروی انسانی کمک کند

نشست هم اندیشی بازرسان کار استان خوزستان و هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار اهواز  و رونمایی از سامانه تایید صلاحیت مسوولان ایمنی و بهداشت کار، صبح روز  دوشنبه در هتل نیشکر اهواز برگزار شد .

به گزارش خوزنیوز محمد همایی فر رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار اهواز در این نشست با تأکید بر نقش بازرسان کار و مسئولین ایمنی در کاهش حوادث کار و افزایش ایمنی محیط کاری گفت: با توجه به اهمیت نیروی انسانی باید بهداشت و سلامت محیط کار جدی گرفته شود. متاسفانه  از سال ۸۷ تا پایان سال ۹۶، حدود ۱۶ هزار نفر جانشان را در کارگاه های کشور از دست داده‌اند و حوادث زیادی نیز منجر به از کار افتادگی کارگران شده است.

همایی فر گفت: خوشبختانه در  سال‌های اخیر قوانین شفاف تر شده اند و دغدغه ها نیز از حیث تایید صلاحیت مسئولین ایمنی مستقر در کارگاه ها نیز افزایش پیدا کرده است تا هر روز کمتر از گذشته شاهد بروز حوادث ناگوار در محیط کار باشیم. همچنین در سالهای اخیر رشته های دانشگاهی مرتبط با ایمنی محیط کار فعال شده اند تا همکاران دانش اموخته ی به عنوان یک بازرس در کنار بازرسان اداره کار  در این فعالیت کنند.

وی گفت:به عنوان انجمن صنفی ایمنی و بهداشت کار اهواز، ما دغدغه احراز صلاحیت مسئولان ایمنی در شهرستان ها را نیز داشته ایم و بر همان مبنا به دنبال بهره گیری از این سامانه بوده ایم.سامانه احراز و تایید صلاحیت مسئولین ایمنی جهت تسهیل امور ثبت نام متقاضیان طراحی و اغاز به کار کرده است تا به لحاظ کیفی وضعیت موجود بهبود یابد و نتایج آن را در حوزه سلامت و کاهش حوادث کار شاهد باشیم. البته هنوز روند تایید مسئولان ایمنی باید پس از استقرار نیز پایش شده تا به پیشگیری از حوادث منجر شود

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار اهواز  گفت:  اعضای این انجمن   متشکل از مسئولین ایمنی و بهداشت کار اهواز هستند.   انجمن ما در سال ۹۳ تشکیل شده و از جمله کارهایی که در این مدت  انجام داده است بحث تایید صلاحیت ایمنی شرکت های ایمنی، ارایه آموزش‌های لازم بازرسی کارگران و کارگاه‌ها است . برای هر شرکتی که در حوزه صنعت فعال است لازم است این گواهی نامه ایمنی اخذ شود و ماکار تشکیل پرونده و ارجاع به کمیته سلامت ایمنی پیمانکاران را انجام می دهیم . از دیگر فعالیت‌های ما بحث بازآموزی جهت مسئولان ایمنی و افراد شاغل در این حرفه است.
وی ادامه داد:  . همچنین  بر مبنای آیین نامه امور پیمانکاری جدید کلیه کارگاه ها موظف به به کارگیری مسئول ایمنی هستند.  در این میان افرادی که واجد صلاحیت اشتغال در این حوزه  برابر ایین نامه به کارگیری مسوولان ایمنی برای گرفتن تاییدیه صلاحیت باید به سامانه ای که امروز رونمایی شد مراجعه کرده و نام‌نویسی کنند. در پایان پس از اینکه تشکیل پرونده، در اداره بازرسی کار شهرستان مدارک بررسی  و در صورت تکمیل بودن این مدارک،گواهی صلاحیت مسئول ایمنی صادر خواهد شد .

افراد توانمند در حوزه ایمنی و بهداشت کار احتی یک روز نیز بیکار نمی مانند

همایی فر گفت:  خوزستان یک استان صنعتی است و تعداد زیادی کارگر در کارگاه های آن مشغول کار هستند محیط و تجهیزات کاری  می بایست به نحوی باشد که حداکثر ایمنی لازم در آنها رعایت شده باشد از سوی دیگر آموزشهای لازم نیز برای افزایش ایمنی و پیشگیری از بروز حوادث احتمالی ارائه شود.

وی گفت: به جرئت می‌توان گفت که کمترین تعداد نیروی فارغ التحصیل بیکار در رشته های مرتبط با ایمنی و بهداشت محیط کار هستند . ما همواره شاهد مراجعاتی از شهرستان اهواز و دیگر شهرستان‌های استان برای جذب و معرفی فارغ التحصیلان رشته های ایمنی hse بهداشت محیط کار هستیم و می توان گفت افراد توانمند در این حوزه حتی یک روز نیز بیکار نمی مانند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار اهواز : بنا بر استعلام هایی که داشته ایم در خوزستان حدود ۷۰ هزار کارگاه فعال است و می توان گفت در این حوزه بالغ بر 2 هزار فرصت کاری موجود است.

وی تاکید کرد:  با توجه به اینکه نیروی انسانی مغز افزار سیستم صنعت است و توانمندی سیستم بستگی به نیروی انسانی متبحر دارد،  هم از لحاظ الزامات قانونی و هم به لحاظ اینکه این نیروها سرمایه هستند و سیستم نیز نیازمند آن است می بایست صیانت از این نیروی انسانی اولویت اول باشد. لذا به کارگیری مسئولان ایمنی که بتوانند آیین نامه های حفاظت فنی را در سازمان جاری کنند و بر آن نظارت داشته باشند می توانند به شدت در حفاظت از نیروی انسانی کمک کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار اهوازگفت:در بحث حوادث نظارت با اداره بازرسی کار است اما ما به عنوان یک سازمان غیردولتی در کنار اداره کار فعالیت داریم و افرادی را که در این حوزه شاغل هستند را جمع کرده ایم و با ارایه آموزشها و خدمات لازم علمی و معرفی جایگاه ویژه آنها در صنعت در این حوزه نقشی داشته باشیم.

همایی فر گفت:  از خردادماه سال جاری که هیئت مدیره جدید فعالیت خود را آغاز کرده است برنامه های خوبی از جمله تدوین تقویم آموزشی برای بازآموزی اعضا و توانمندسازی علمی آنها انجام شده است.  با توجه به پتانسیل های صنعتی بزرگ در استان خوزستان هم تقاضا و فرصت ها در این بخش زیاد است و از طرفی نیز تهدیدها نیز به ویژه در بخش های پتروشیمی و کارگاه های ساختمانی که به شدت پتانسیل ایجاد حادثه را دارند ،  می‌تواند بیشتر باشد و لذا لازم است که نظارت بیشتری در این حوزه ها باشد و امیدواریم که ما در این دوره سه ساله که در خدمت اعضا هستیم بتوانیم قدم مثبتی در راستای کاهش حوادث و بهبود اوضاع ایمنی محیط کار داشته باشیم

افراد توانمند در حوزه ایمنی و بهداشت کار احتی یک روز نیز بیکار نمی مانند

پیمانکاران ملزم به بکارگیری مسئول ایمنی صلاحیت دارهستند
احمد سلامات رییس بازرسی کار اداره کل کار  تعاون خوزستان نیز در این نشست گفت:  دستورالعمل و آیین نامه های بحث مسئولین ایمنی از سال ۹۴ از سوی وزارت کار و با هدف استفاده از افراد متخصص و کاردان برای افزایش ایمنی کارگاه ها صادر شد. متأسفانه در گذشته اشخاصی در این حوزه می آمدند که از واحدهای دیگر طرد شده بودند. در این شرایط آمار حوادث بالا و کنترل ایمنی کارگاه ها بسیار ضعیف بود.

سلامات گفت:  در استان خوزستان نزدیک به ۷۰ هزار کارگاه و ۷۰۰ هزار کارگر مشغول به کار هستند.  حوزه نظارت در بخش ایمنی کار با بازرسان اداره کار است اما تعداد بازرسان در خوزستان و کشور بسیار محدود است که از سوی امکانات کاری بارزسان نیز با محدودیت مواجه است .
وی افزود:  به همین دلیل بحث مسئولان ایمنی   و بهره‌گیری از افراد متخصص و مرتبط در این حوزه اهمیت پیدا می کند تا با کمک به بازرسان کار و کنترل محیط کار نواقص را به  مسوولان کارگاه گوشزد کنند و به نهادهای مسئول نیز گزارش دهند.

رییس بازرسی کار اداره کل کار  تعاون خوزستان  گفت داد: از سال ۹۵ تلاش کردیم    انجمن های همچون انجمن صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار ایجاد شود چرا که در گذشته مسئولین ایمنی صنف خاصی نداشتند و پیگیری بارهای همچون تایید صلاحیت ها با روند دیگری همراه بود.  در سال ۹۷ با اقدامات صورت گرفته و تشکیل انجمن  اوضاع بهتر شد.

وی ادامه داد: در این آیین نامه یک سری شرایط خاص برای ایمنی کارگاه ها مشخص شد و بر همین مبنا کارگاه ها دسته بندی شدند .اکنون ما به مرحله‌ای رسیدیم که بیشتر پیمانکاران ملزم به بکارگیری مسئول ایمنی صلاحیت دار شده اند. با توجه به گستردگی کار این بحث به شهرستانها نیز تفویض اختیار شد و از ابتدای سال ۹۶ تشکیل پرونده متقاضیان در ادارات کار شهرستان ها نیز انجام میشود .
کارگاه های ساختمانی در بحث ایمنی کار فوق‌العاده خطرناک هستند
سلامات گفت:  بهره گیری از مسوولین ایمنی در حال تکامل است و در حال حاضر بحث رونمایی و بهره گیری از  سامانه ثبت نام و تایید صلاحیت مسئولین ایمنی در دستور کار است و با استفاده از آن تایید صلاحیت مسئولان ایمنی نظام‌مند خواهد شد.
وی افزود:  ضمانت‌های اجرا و اهرم های قانونی در دست بازرسان کار است تا مسئولین ایمنی صلاحیت دار را به کار گیری و تایید کنند.در بحث استقرار مسئول ایمنی تسامحی با کارفرما نداریم چرا که پای جان کارگران و تولید شرکت در میان است. مسوول ایمنی خطرات را ایمنی چک و در بحث کنترل خطرات کمک اساسی می کند .
رییس بازرسی کار اداره کل کار  تعاون خوزستان  در پایان گفت: کارگاه های ساختمانی در بحث ایمنی کار فوق‌العاده خطرناک هستند و باید بحث استقرار مسئول ایمنی در این کارگاه ها به صورت جدی پیگیری شود. بیشتر حوادث در کارگاه های ساختمانی رخ می‌دهد و علت آن نیز ایراد در شیوه ساختمان سازی و تجهیزات ساختمانی است هرچند که آیین‌نامه‌ها و پیشنهادهایی در این باره  تهیه شده و به شهرستانها نیز ابلاغ شده است .
افراد توانمند در حوزه ایمنی و بهداشت کار حتی یک روز نیز بیکار نمی مانند
افراد توانمند در حوزه ایمنی و بهداشت کار حتی یک روز نیز بیکار نمی مانند
افراد توانمند در حوزه ایمنی و بهداشت کار حتی یک روز نیز بیکار نمی مانند
افراد توانمند در حوزه ایمنی و بهداشت کار حتی یک روز نیز بیکار نمی مانند
افراد توانمند در حوزه ایمنی و بهداشت کار حتی یک روز نیز بیکار نمی مانند
افراد توانمند در حوزه ایمنی و بهداشت کار حتی یک روز نیز بیکار نمی مانند
افراد توانمند در حوزه ایمنی و بهداشت کار حتی یک روز نیز بیکار نمی مانند
افراد توانمند در حوزه ایمنی و بهداشت کار حتی یک روز نیز بیکار نمی مانند