مدیرعامل آبفا خوزستان گفت: یک سرمایه گذار هلندی اعلام آمادگی کرد تا برای استفاده از ظرفیت دریا و تامین آب خوزستان بررسی و مطالعات لازم را انجام دهد.

به گزارش کارونی ها، صادق حقیقی پور  در نشست با هیات سرمایه گذاری هلندی در اداره کل این شرکت در اهواز اظهار کرد: با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش 60 درصدی بارندگی سال آبی جاری، سیاست های جدیدی برای تامین آب در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه برخی از شهرهای خوزستان در نوار ساحلی قرار داشته یا فاصله نزدیکی با دریا دارند، در تلاش هستیم از این ظرفیت برای تامین آب شرب با کیفیت استفاده کنیم.
مدیر عامل آبفا خوزستان بیان کرد: یکی از تفاهم نامه های مطرح شده شرکت آبفا خوزستان با سرمایه گذاران هلندی، تامین آب شهرهای بندر امام، ماهشهر و هندیجان از منابع آبی دریا است.
برنامه ریزی برای تامین 30 درصد آب خوزستان از دریا
حقیقی پور با اشاره به مناقصه آب شیرین کن در شهرهای آبادان و خرمشهر نیز گفت: برنامه ریزی شده تا 30 درصد آب شهرهای خوزستان از طریق آب دریا تامین شود.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به افزایش ظرفیت آب شیرین کن ها و مشکلات شهرهای آبادان و خرمشهر در تلاش هستیم مناقصه این پروژه را انجام دهیم تا عملیات اجرایی آن آغاز شود.
وی افزود: دولت نگاه ویژه ای به خوزستان داشته و برای رفع مشکلات آب و فاضلاب این استان نزدیک به سه میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است.
مدیر عامل آبفا خوزستان همچنین با اشاره به مطالعات پروژه های فاضلاب شهرهای ایذه و مسجد سلیمان گفت: این 2 شهر مشکلاتی در زمینه فاضلاب دارند که مطالعات اجرایی این پروژه ها و برنامه ریزی برای احداث شبکه های جمع آوری فاضلاب و تصفیه خانه های آن انجام شده و مناقصه انجام عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
حقیقی پور ادامه داد: اجرای 400 کیلومتر شبکه فاضلاب و 450 کیلومتر شبکه آب و پنج تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت 300 متر مکعب در شبانه روز توسط آبفا خوزستان در حال انجام و پنج تصفیه خانه فاضلاب دیگر در مرحله مناقصه است.
سرمایه گذار هلندی نیز در این نشست اظهار کرد: هلند یکی از کشورهای مهم با کارشناسان خوب در زمینه آب و کیفیت منابع آبی بوده و این هلدینگ با 11 شرکت بزرگ آب، رتبه نخست را در هلند و رتبه سوم را در دنیا دارد.
وی افزود: مشکل پساب های صنعتی در 15 کشور دنیا وجود دارد که ما تکنولوژی تصفیه پساب های صنعتی را در اختیار داریم.
 مطالبات آبفا خوزستان هزار میلیارد ریال است 
مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان همچنین در حاشیه این نشست در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد: آبفا خوزستان تا سال 96، حدود هزار میلیارد ریال مطالبات معوقه دارد که با تشکیل کمیته پیگیری حقوقی وصول مطالبات از مشترکان غیرخانگی در حال پیگیری و وصول است.
حقیقی پور اظهار کرد: کاهش درآمد این شرکت و طلبکاری از مشترکان، این شرکت را در وضعیت ناهنجار مالی قرار داده است.
وی افزود: هم اکنون 2 هزار و 500 میلیارد ریال طرح بازسازی تاسیسات آبی و حدود سه هزار میلیارد ریال نیز برای طرح های فاضلاب بودجه تخصیص داده شده که توسط معاونت فنی و مهندسی و دفتر فنی شرکت آبفا در حال اجرا است.
مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه هر مترمکعب فاضلاب حدود 40 مترمکعب آب را آلوده می کند، اضافه کرد: برای حفاظت از منابع آبی استان و ارتقای شاخص های حفظ محیط زیست، پنج تصفیه خانه فاضلاب از محل فاینانس بین المللی در خوزستان در حال ساخت هستند که تاکنون به طور میانگین 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.
وی همچنین گفت: تلاش داریم تا در سال 97 با واگذاری 100 هزار اشتراک جدید فاضلاب و 24 هزار اشتراک آب در خوزستان، سطح خدمات رسانی به شهروندان را گسترش و ارتقا دهیم.
حقیقی پور با اشاره به وجود بیش از 50 هزار کنتور معیوب در خوزستان اظهارکرد: مناقصه قرارداد تعویض 46 هزار کنتور خراب بسته شده و در حال اجرا است.
وی همچنین امضای تفاهم نامه همکاری با منطقه آزاد اروند و منطقه اقتصادی ماهشهر را گامی در جهت خدمات رسانی بیشتر به شهروندان عنوان کرد و گفت:با امضای این قرارداد، امسال 150 هزار اشتراک در آبادان و خرمشهر با اعتبار تخصیصی از سوی منطقه آزاد اروند اصلاح می شود.
وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر امسال نیز سال سختی در پیش رو بوده و ضروری است در تابستان امسال برنامه محورتر و پیشگیرانه تر عمل کنیم.
شرکت آب و فاضلاب خوزستان سومین شرکت بزرگ کشور بوده که 56 شهر (به جز اهواز و روستاها) را با جمعیت سه میلیون نفر و 650 هزار مشترک زیر پوشش دارد.
هم اکنون 670هزار اشتراک آب و 250هزار اشتراک فاضلاب در خوزستان وجود داشته و روزانه برای جمعیت زیرپوشش یک میلیون و 200هزار متر مکعب آب تولید و استحصال می شود.
آبفا خوزستان 10 هزار کیلومتر شبکه توزیع و انتقال آب، 700 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب، 21 تصفیه خانه آب و 22 آزمایشگاه کنترل کیفیت آب داشته و روزانه یک میلیارد و 200 هزار مترمکعب (404 لیتر به ازای هر نفر) آب تولید می کند.

  • منبع خبر : ایرنا