کیامرث حاجی‌زاده در جلسه ستاد مقابله خشکسالی که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: قطعا امسال از نظر خشکسالی سال سختی خواهیم داشت و در این جهت باید تعامل و همکاری بین بخشی مضاعف شود زیرا نعمت بارندگی که در سال 95 داشتیم در سال 96 وجود نداشت. همچنین باید وظایف به موقع انجام شود تا آثار مثبت داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: تاکنون برنامه اجرایی مقابله با خشکسالی و تبعات آن در خوزستان به صورت جامع ارائه نشده است.

کیامرث حاجی‌زاده در جلسه ستاد مقابله خشکسالی  که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: قطعا امسال از نظر خشکسالی سال سختی خواهیم داشت و در این جهت باید تعامل و همکاری بین بخشی مضاعف شود زیرا نعمت بارندگی که در سال 95 داشتیم در سال 96 وجود نداشت. همچنین باید وظایف به موقع انجام شود تا آثار مثبت داشته باشند.

وی افزود: یکی از وظایف مهمی که باید در این زمینه صورت بگیرد تدوین برنامه مدون تا پایان سال جاری جهت شناخت وضعیت موجود، شناسایی نیازها و اقدامات مورد نیاز برای مقابله با کم‌آبی و خشکسالی و کاهش تبعات ناشی از آن است. همچنین باید وضعیت نیازمندی‌ها و اعتبارات مورد نیاز جهت مقابله با خشکسالی به وزارتخانه ها و سازمانهای مربوط به ویژه در بخش کشاورزی اعلام شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: در بخش دیم صددرصد خسارت دیده ایم و هیچ محصول قابل برداشتی در خوزستان نداریم بنابراین باید بیمه در این خصوص فعال شود و شرایط مانند سال‌های گذشته نباشد.

حاجی‌زاده با اشاره به وظایف کمیته‌های ستاد خشکسالی تصریح کرد: کمیته‌ها در ارائه گزارش به استانداری و وزارت مطلوب عمل نکردند. گزارش اقدامات انجام شده باید به صورت مستمر به ستاد خشکسالی ارائه شود اما متأسفانه برخی کمیته‌ها اقدامات‌شان را به ما اعلام نمی‌کنند. برخی کمیته‌ها نیز تاکنون یک جلسه هم تشکیل نداده اند. کمیته برق و آب و سپس کمیته امنیت و انتظامات نسبت به برخی کمیته‌های دیگر خوب عمل کرده اند.

وی بیان کرد: جلسه کمیته منابع و مصارف آب در 28 اسفندماه تشکیل و حجم آب قابل تأمین مصارف کشاورزی تا اردیبهشت ماه مشخص شد. همچنین انجام کشت بهاره در این جلسه ممنوع شد و  قرار بر این است که در پایان فروردین ماه وضعیت کشت تابستانه مشخص شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: کمیته برق فعال است و تاکنون سه کارگروه تشکیل داده و قرار است برنامه خاموشی احتمالی را ارائه دهند. تنها گلایه ما از عدم همراهی مدیران نیروگاه‌ها است که حتی در جلسه شرکت نکرده اند. بیشترین جایی که مشکل خواهیم داشت عدم کارکرد درست نیروگاه است که جور برق را می‌کشند بنابراین حضورشان در جلسات ستاد الزامی است.

حاجی زاده خاطرنشان کرد: مسأله بعدی بحث تأمین آب نهال‌کاری جهت مهار کانونهای ریزگردها است و قرار شد پس از تأمین آب شرب و آب مورد نیاز برای تامین برق، تامین آب جهت مقابله با کانونهای ریزگردها در اولویت قرار بگیرد.

وی بیان کرد: تاکنون در خصوص پیگیری معوق کشت، اعلام خسارت به وزارت جهاد کشاورزی و درخواست اعتبار گزارشی به ما نرسیده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه در 29 اسفندماه قسمتی از آب شرب اهواز و هندیجان قطع شده بود، گفت: یک کار گروهی در این زمینه انجام و مشکل حل شد.

حاجی زاده تصریح کرد: ایذه سال گذشته سال پرتنشی در بحث آب داشت و اگر دو چاه را وارد مدار نمی‌کردیم دچار مشکل می شدیم. قطعا امسال وضعیت بدتر شده است. همچنین در  بحث تامین آب روستای خلیفه حیدر شوش باید مابقی لوله‌های 400 از طریق سازمان آب و برق تامین شود و اگر این مسأله حل نشود در تامین سلامت مردم مشکل خواهیم داشت.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: برنامه اجرایی مقابله با خشکسالی و تبعات آن تاکنون به صورت جامع ارائه نشده است. همچنین باید برنامه‌ریزی کشت تابستانه به ویژه در بخش شیلات تعیین تکلیف شود.

 

 

  • منبع خبر : ایسنا