با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران و رییس اتاق بازرگانی اهواز ساختمان جدید اتاق بازرگانی اهواز افتتاح شد.

ساختمان جدید اتاق بازرگانی اهواز با زیربنای ۹هزار مترمربع، در ۶ طبقه به همراه دو طبقه پارکینگ احداث شده است.
اسکلت این ساختمان فلزی و سقف عرشه فولادی است. این ساختمان با چهار قرارداد در زمینه‌های مختلف ساخته و احداث شد.
برای ساخت ساختمان جدید اتاق بازرگانی اهواز – از سال ۹۳ تاکنون- حدود ۱۶ میلیارد تومان هزینه شده است.
امام جمعه موقت اهواز:
وارداتی بودن ۹۰ درصد اجناس درون کشور، مایه تاسف است
امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه طبق اعتراف وزیر صنعت، معدن و تجارت حدود ۹۰ درصد اجناس درون کشور، وارداتی و غیر ایرانی است و این مساله مایه تاسف است، گفت: بازرگانان و تجار باید در مرحله اول به این مساله معتقد باشند که جزء چیزهای ضروری که در کشور تولید نمی شوند، اقدام به واردات نکنند و مصلحت مملکت را در درجه اول مد نظر خود قرار دهند، نه مصلحت شخصی خود را.
آیت‌الله محسن حیدری در مراسم افتتاح ساختمان جدید اتاق بازرگانی اهواز، اظهار کرد: بحث تجارت و بازرگانی از ارکان جامعه و بخش اقتصادی بوده و هست و خواهد بود. در شرایط فعلی بحث اقتصاد مقاومتی مورد توجه و عنایت همه مسئولان کشور و در راس آنها مقام معظم رهبری است.
وی افزود: بدون سیاست گذاری صحیح و اجرای درست امر تجارت، به خصوص تجارت بین المللی نمی توان حساب کرد که اقتصاد مقاومتی درست و سالمی داشته باشیم.
امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه رکن اصلی اقتصاد مقاومتی بحث تجارت است، تصریح کرد: در امر تجارت برای آنکه اقتصاد مقاومتی رعایت شود، همواره باید صادرات بر واردات غلبه پیدا کند، آنهم صادرات محصولات غیر نفتی.
حیدری عنوان کرد: اگر به وضعیتی برسیم که صادرات بالا باشد و بتوانیم بازار دنیا را در حدی که ظرفیت داریم، در اختیار بگیریم و به اندازه ضرورت واردات داشته باشیم، آن زمان شرایط ایده آل خواهد بود.
وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر شرایط در کشور این چنین نیست و همه ما می دانیم که اجناسی که در درون کشور خرید و فروش می شوند، بنا به اعتراف وزیر صنعت، معدن و تجارت ۹۰ درصد اجناس درون کشور، وارداتی و غیر ایرانی است که این مساله مایه تاسف است.
امام جمعه موقت اهواز اظهار کرد: کارهای زیادی باید انجام داد تا به شرایط ایده آل در این زمینه برسیم. در مرحله اول، صنعتگران و تولیدکنندگان باید کار خود را با کیفیت خوب انجام دهند تا محصول آن ها برای بازارهای دنیا مرغوب باشد.
حیدری گفت: نمی توان کالای نامرغوب خود را به کشورهای دیگر قالب کنیم. باید زمینه فراهم شود تا تولیدکنندگان، صنعتگران و کشاورزان بتوانند به خوبی به تولید بپردازند. در این زمینه قوانینی که دست و پا گیر است باید حذف شود.
وی ادامه داد: بازرگانان و تجار باید در مرحله اول به این مساله معتقد باشند که جز چیزهای ضروری که در کشور تولید نمی شوند، اقدام به واردات نکنند و مصلحت مملکت را در درجه اول مد نظر خود قرار دهند، نه مصلحت شخصی خود را.
امام جمعه موقت اهواز بیان کرد: اگر تجار به مرحله ای برسند که مصالح عمومی مملکت را مقدم بدانند، بسیاری از مشکلات حل می شود و کارها پیش می روند.
حیدری با بیان اینکه حدود ۸۰درصد از نفت ایران در خوزستان تولید می شود، اظهار کرد: خوزستان فقط در زمینه نفت، پتروشیمی و فولاد استعداد ندارد، بلکه استعدادهای بالقوه و نهفته بسیار زیاد دیگری در زمینه کشاورزی دارد که اگر به فعلیت درآید، معادله معکوس خواهد شد.
وی افزود: خوزستان جلگه ای حاصلخیز و مستعد است که حداقل می تواند دو برابر نیاز کشور محصولات غذایی را تامین کند. خوزستان می تواند به اندازه نفت و حتی بیشتر از آن محصولات غذایی را به کشورهای دیگر صادر کند.
امام جمعه موقت اهواز عنوان کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری اگر خوب پیاده شود، می تواند ۵۰درصد محصولات غذایی کشور را تامین کند. حدود سه میلیون هکتار از اراضی خوزستان قابلیت کشاورزی دارد که از این میزان تا کنون فقط یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار آن مورد بهره برداری قرار گرفته و حدود ۲میلیون هکتار از اراضی خوزستان دست نخورده باقی مانده است و می توان آن ها احیا کرد.
حیدری عنوان کرد: استان خوزستان از نظر مرغوبیت خاک، آفتاب، آب و هوا در کشور اول است. این عناصر در خوزستان به شکلی در کنار هم قرار گرفته اند که این استان می تواند در سال، ۲ الی ۳ بار زمین را کشت کند در صورتی که در هیچ جای دیگر کشور این ظرفیت وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه مسئولانی در مرکز داریم که نگاه بخشی به مسایل کشور دارند و نگاه ملی نسبت به مسایل کشور ندارند، افزود: در نتیجه این نگاه بخشی، این استعدادهای بالقوه خوزستان به حساب نمی آیند و نسبت به آن ها بی توجهی می شود.
امام جمعه موقت اهواز خاطرنشان کرد: آقایانی در استان های دیگر نسبت به آب های استان خوزستان طمع دارند تا به جای دیگر منتقل و آن جا را آباد کنند، حتی به قیمت ویرانه شدن خوزستان است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران:
رتبه تاثیرگذاری خوزستان در اقتصاد کشور قابل توجه است
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه رتبه تاثیرگذاری استان خوزستان در اقتصاد کشور قابل توجه است، گفت: خوزستان از استعدادهای بی بدیل و ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار است و تنها استانی است که سه اتاق بازرگانی دارد .
غلامحسین شافعی در مراسم افتتاح ساختمان جدید اتاق بازرگانی اهواز، اظهار کرد: مردم این دیار نه تنها در جنگ هشت ساله که در طول تاریخ همواره از این مرز و بوم دلیرانه دفاع کردند و باید به آن‌ها ادای احترام کرد زیرا همه ایران مدیون خوزستان است.
وی با بیان اینکه رتبه تاثیرگذاری استان خوزستان در اقتصاد کشور قابل توجه است، افزود: خوزستان از استعدادهای بی بدیل و ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار است و تنها استانی است که سه اتاق بازرگانی دارد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: این استان در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، کشاورزی، ترانزیت و راه‌های ارتباطی دارای موقعیت‌های قابل ملاحظه‌ای است.
شافعی با اشاره به اینکه خرمشهر از سال‌های دور منبع تغذیه ورود و خروج کشور بود، گفت: راه‌آهن خوزستان نه تنها باعث اتصال به عراق خواهد شد بلکه نقطه وصل به دریای مدیترانه خواهد بود و فق جدیدی در ضعیت حمل و قل و رانزیت کشور ایجاد خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی قرار است ۲۳ درصد توسعه کشت کشور در خوزستان انجام شود، اظهار کرد: مقایسه آب روان های اهواز با گذشته بسیار نگران کننده است و باید به این مساله توجه ویژه شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: آیا قرار است سرنوشت کارون هم به زاینده رود مبدل شود؟! این موضوع مهمی است که همه باید به آن توجه کنیم. امسال با مشکل خشکسالی و کاهش باران مواجه هستیم و ظاهرا هیچکس حرفی درباره آن نمی زند.
شافعی عنوان کرد: اگر قرار باشد برنامه فوق‌العاده‌ای درباره آن اجرا شود، باید از هم‌اکنون به فکر بود و نگذاریم به مرحله بحران برسیم. در این مراسم به بخش کشاورزی خوزستان و زمین‌های زیر کشت اشاره شد و باید گفت در چنین مسائلی تنها نباید به کمیت توجه کرد و بحث کیفیت را هم مورد توجه قرار داد.
وی ادامه داد: ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت آبی در کشور وجود دارد اما ‌میزان صادرات از این محصولات کشاورزی ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است‌. این مساله در حالی است که کشور ترکیه ۵ میلیون و ۲۱۵ هزار هکتار زمین زیر کشت آبی دارد که صادرات محصولات کشاورزی آن ۱۶٫۶ میلیارد دلار است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: کشور کره جنوبی ۷۵۳ هزار زمین زیر کشت دارد و میزان صادرات این محصولات ۱۱/۲ دلار است. همچنین در کشور مالزی نیز ۳۸۰ هزار هکتار زمین زیر کشت آبی وجود دارد که میزان صادرات این محصولات در این کشور نیز ۲۵٫۵ میلیارد دلار است.
شافعی اظهار کرد: این آمارها هشداری است که نشان می‌دهد توجه به کمیت تنها موجب پیشرفت نمی‌شود و توجه به کیفیت‌ها بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به افتتاح ساختمان جدید اتاق بازرگانی اهواز گفت: بنای زیبا و با امکانات، ابزاری برای رسیدن به اهداف اتاق بازرگانی است. مهم این است که در این ساختمان جدید چه کمک‌هایی به اقتصاد استان و کشور خواهد شد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: مطمئن هستم ‌که با نیروهای توانمندی که اتاق بازرگانی اهواز از آن‌ها برخوردار است و اثرگذاری آن‌ها در اتاق ایران، فرصت‌های پیشرو مورد توجه قرار خواهند گرفت.
شافعی اظهار کرد: بر اساس پیش بینی های اقتصادانان بزرگ، آینده اقتصاد دنیا در مرزهای چین و هند خواهد بود و جاده ابریشم نیز در اقتصاد آینده دنیا موثر است. خوشبختانه استاندار خوزستان اشراف خوبی بر مسائل اقتصادی دارند و امیدوار هستیم با این رویه شاهد تحولات اقتصادی خوبی در استان باشیم.
وی افزود: امیدواریم در کشور دولت و بخش خصوصی هرکدام به وظایف خود بپردازند. اگر هرکس طبق رسالتی که بر عهده دارد به وظایف خود عمل کند، می‌توان آینده‌ای متفاوت با گذشته ساخت. همچنین امیدوارم بر اساس توصیه های بخش خصوصی که بارها مورد اشاره قرار گرفته، برنامه ریزان کشور نیز کار توسعه پایدار را از روستاها آغاز کنند.
رییس اتاق بازرگانی اهواز عنوان کرد :
فعالان اقتصادی خوزستان با چالش‌های جدی مواجه‌اند/افتتاح خطوط کشتیرانی به دوحه و کویت
رییس اتاق بازرگانی اهوازبا بیان اینکه درزمینه صادرات به عراق استان خوزستان سالیان گذشته همواره استان اول بوده است،گفت: به زودی شاهد افتتاح خطوط مستقیم کشتیرانی به دوحه و کویت نیز خواهیم بود تا این خطوط کشتیرانی بتواند بازارهای جدید صادراتی را افزایش دهد.
شهلا عموری در مراسم افتتاح ساختمان جدید اتاق بازرگانی اهواز، اظهار کرد: اتاق بازرگانی اهواز نقش بسزایی در بحث آموزش و به خصوص ارتقای توان علمی اعضای خود داشته است. در این زمینه از سال ۹۴ تاکنون ۶۱ عنوان دوره توسط اتاق بازرگانی اهواز برگزار شده که این آمار در مقایسه با دوره مشابه چهار ساله گذشته بیش از ۵۰درصد رشد داشته است.
وی افزود: برای ارتقای سطح علمی پرسنل اتاق بازرگانی اهواز، دوره های آموزشی مختلفی بنا به ضرورت و نیاز اعضای اتاق برگزار شده است.
رییس اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: در بخش خدمات به اعضا با توجه به اهمیت موضوع، سرلوحه اتاق بازرگانی تکریم و احترام به ارباب رجوع بوده است. پیگیری مشکلات مالیاتی، اداره کار و تامین اجتماعی از دیگر اقدامات انجام گرفته از سوی اتاق بازرگانی برای اعضای خود است.
عموری بیان کرد: در سال های گذشته اتاق بازگانی اهواز تنها دو تشکل داشت اما در این دوره ۷ انجمن در اتاق تشکیل و مجوز تشکیل سه انجمن دیگر نیز دریافت شده است و امیدواریم به زودی شاهد برگزاری انتخابات این انجمن ها نیز باشیم.

وی با بیان اینکه امروز اعضای اتاق های مشترک رشدی ۱۰۰درصدی داشته اند، گفت: صادرات غیر نفتی استان در ۱۰ماهه امسال بالغ بر ۱۰میلیارد و ۷۰۰ هزار دلار بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه از نظر ارزشی ۲۵ درصد رشد داشته است.
رییس اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: در هیچ جای کشور بخش خصوصی بدون دغدغه فعالیت نمی کند. فعالان اقتصادی استان با وجود این همه پتانسیل و زیرساخت با چالش های جدی مواجه هستند که باید به آنها رسیدگی شود.
عموری اظهار کرد: در زمینه صادرات به عراق استان خوزستان سالیان گذشته همواره استان اول بوده است. اتاق بازرگانی استان در این زمینه ارتباط خود را با کشورهای حوزه خلیج فارس برای افزایش میزان صادرات گسترده کرد و در این راستا هیات هایی به کشورهای قطر و عمان فرستادیم.
وی با اشاره به افتتاح اولین خط کشتیرانی خرمشهر به بندر صحار، گفت: به زودی شاهد افتتاح خطوط مستقیم کشتی رانی به دوحه و کویت نیز خواهیم بود تا این خطوط کشتی رانی بتواند بازارهای جدید صادراتی را افزایش دهد.
رییس اتاق بازگانی اهواز خاطرنشان کرد: خرما یکی از محصولات مهم و استراتژیک است که قابلیت زیادی در بحث صادرات برای استان خوزستان دارد. در این دوره تلاش بسیاری برای صادرات این محصول و کمک به کشاورزان برای تولید این محصولا انجام گرفته است.
عموری گفت: در زمینه آبزی پروری، استان خوزستان مقام دوم را در بحث تولید ماهیان گرمابی دارد. در این راستا برای حل مشکلات جلسات بسیار زیادی از سوی اتاق بازرگانی برگزار شده اما متاسفانه بسیاری از مشکلات علی رغم پیگیری ها همچنان پابرجا است.
شریعتی:
ظرفیت بزرگ‌تر شدن بخش خصوصی در خوزستان وجود دارد
استاندار خوزستان با بیان اینکه امیدواریم سیاست‌ها به نحوی پیش برود که از بزرگ شدن بخش خصوصی هراس نداشته باشیم، گفت: برای شکل گیری اقتصاد مقاومتی، رونق کشور و حرکت به سوی رشد و توسعه پایدار، راهی جز پا پس کشیدن دولت و حکومت از مسائل مربوط به بخش خصوصی و جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای آن وجود ندارد.
غلامرضا شریعتی درمراسم افتتاح ساختمان جدید اتاق بازرگانی اهواز، اظهار کرد: امیدواریم این ساختمان جدید بیش از پیش زمینه ساز توسعه تجارت، صنعت و کشاورزی در استان خوزستان باشد.
وی افزود: امروزه توجه به اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی یکی از راه‌کارهای اصلی برای خروج کشور از وضعیت کنونی است.
استاندار خوزستان تصریح کرد: برای شکل گیری اقتصاد مقاومتی، رونق کشور و حرکت به سوی رشد و توسعه پایدار، راهی جز پا پس کشیدن دولت و حکومت از مسائل مربوط به بخش خصوصی و جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای آن وجود ندارد.

شریعتی عنوان کرد: امیدواریم سیاست‌ها به نحوی پیش برود که از بزرگ شدن بخش خصوصی هراس نداشته باشیم. ظرفیت بزرگ‌تر شدن بخش خصوصی در استان خوزستان وجود دارد تا بتواند چهارچوب‌های اقتصاد استان و کشور را به دست گیرد.
وی ادامه داد: برای شکل‌گیری توسعه پایدار و جلوگیری از تغییر در رشد اقتصادی باید اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی به مرکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای اقتصاد تبدیل شوند و دولت تنها نقش حمایت، صیانت و نظارت را بر عهده داشته باشد و سعی کند شرایطی را پیش آورد که بخش خصوصی با امنیت بیشتری به فعالیت‌های خود بپردازد
استاندار خوزستان اظهار کرد: معنی امنیت تنها در حوزه انتظام و نظم نیست بلکه بدان معنی است که قوانین و مقررات به گونه‌ای باشند که بخش خصوصی با آسایش به سرمایه‌گذاری بپردازد و نگران این نباشد که با یک تصمیم خلق‌الساعه با تحولات بدی مواجه شود.
شریعتی با بیان اینکه شرایط برای بخش خصوصی باید پایدار باشد در غیر این صورت تمام اهداف در حد شعار باقی خواهند ماند، گفت: اگر بخش خصوصی بزرگ شده و ایجاد اشتغال کند و دولت نیز مانع آن‌ها نشود، شاهد ناآرامی‌ها نخواهیم بود.
وی افزود: عملکرد ما به عنوان دولت به گونه‌ای است که مرتب در مسیر بخش خصوصی سنگ‌اندازی می‌کنیم و از بزرگ شدن آن نگران هستیم. اگر قرار باشد اعتماد میان دولت و بخش خصوصی مستحکم‌تر شود، باید دولت تنها وظیفه سیاست‌گذاری، صیانت و حفاظت از کارکرد بخش خصوصی را داشته باشد و امور بخش خصوصی به خودشان واگذار شود.
استاندار خوزستان بیان کرد: اگر این اعتماد برقرار و آزادی عمل برای بخش خصوصی فراهم شد و شرایط لازم برای ایجاد اقتصاد سالم بوجود آمد، به طور حتم بخش خصوصی میدان‌داری خواهد کرد. متاسفانه در حوزه های مختلف اقتصادی با دخالت دولت مواجه هستیم که مانع سرمایه‌گذاری‌های بیشتر می‌شود.
شریعتی با بیان اینکه باید تا حدود زیادی تمرکزگرایی را کاهش داد، اظهار کرد: در استان خوزستان سعی شده در این زمینه گام برداشته شود و در طراحی پنجره واحد اقتصادی، برای بحث سرمایه گذاری به تدریج این موانع و زنجیرهایی که به پای بخش خصوصی زده شده، به حداقل خواهند رسید.