مرتضی آژند

 اگر بنا باشد باتوجه به شرایط روز هر استان تابلوی خوش آمدگویی آن دیار را مشخص کنند، باید در ورودی های خوزستان عبارت “به استان کمپین ها خوش آمدید”، را بنویسند. شاید دیگران ندانند که چرا با وجود آب و آفتاب، نخل و نفت این نام آمده است اما خوزستانی های حاضر در کمپین های حامی و مخالف به خوبی می دانند که چرا این نام انتخاب شده است.
دو کمپین تلگرامی (تغییر استاندار خوزستان و من حامی شریعتی ام)، در تلاش اند تا با رقابت سنگین و شانه به شانه ای که در عضو گیری دارند آینده سیاسی استان را رقم بزنند، فشردگی رقابت به حدی است که اگر بنای برکناری و ابقای استاندار قرار بگیرد در یک روز شریعتی چندین بار رفتنی و ماندنی است.
وجه اشتراک هر دو گروه غلامرضا شریعتی است که در زمین وجود ندارد، گروه حامی چنان از او تعریف و تمجید می کند که خواننده خیال می کند با وجود چنین مدیر رویایی خوزستان حتما آرمانشهری روی زمین است، گروه تغییر نیز شریعتی را مسبب همه گرفتاری های ریز و درشت استان معرفی می کند بدون آنکه نگاهی به عقب افتادگی تاریخی استان و مدت زمان سکانداری شریعتی داشته باشند.
هر دو گروه تحیل های غلطی از موضوع به دست می دهند منظور تحلیل هایی است که رویکرد صحیحی به موضوع ندارند، یا استدلال های ضعیفی ارائه می کنند یا از بیان و لحن درخوری برخوردار نیستند، مخاطبی که یک اشراف نسبی از شرایط استان دارد نه تنها همه ی اشتباهات ممکن در این تحلیل ها را متوجه می شود بلکه مدام ذهن مخاطب در هنگام مطالعه در صدد آن است تا رویکرد، استدلال و لحن شایسته را در قیاس با این تحلیل های ضعیف تجسم کند. البته در این گروه ها تحلیل های صحیح و جامعی از شرایط استان هم می شود که به دلیل تعداد بالای تحلیل ها و حجم پیام های ارسالی به چشم نمی آیند.
نکته ای که نگران کننده تر به نظر می رسد تنزل کار سیاسی به فعالیت در این کمپین هاست، یعنی کسانی که باید با برگزاری نشست ها و همایش ها در کنار همفکری با همطیفان و توجه به آینده سیاسی تشکل خود پیشگام مطالبه گری و روشنگری از شرایط استان باشند، آتش بیار معرکه فضای تخریبی کمپین ها شدند، غافل از اینکه این لشکرکشی های مجازی برنده و بازنده ای نخواهد داشت و تنها دود آن به چشم مردم و در نهایت تشکل های سیاسی می رود.
بهتر آن است که دلسوزان واقعی استان با دوری از فضای تخریبی شکل گرفته و صف بندی های مجازی، شرایط نگران کننده استان را در نظر بگیرند و فعالیت های این کمپین ها را کمرنگ کنند تا روند اداره استان با خللی رو به رو نشود و مجال فرصت پیگیری مطالبات در دنیای واقعی فراهم شود. همه باید کمک کنند تا تنگناهای فعالیت در دنیای حقیقی برطرف شود که دیگر نیازی نباشد فضای مجازی جور آن را بکشد، کمک کنند که فضای همفکری و تعامل در استان شکل بگیرد، رسانه ها مطالبه گر شوند، دانشگاهیان در نزدیکترین نسبت با تشکل های سیاسی قرار بگیرند و انجمن های مردم نهاد نیز فرصت ارائه نظراتشان را داشته باشند تا از این فضای پوپولیستی به وجود آمده به سمت نخبه گرایی حرکت کرد.
در چنین شرایطی می توان از عملکرد شریعتی صحبت کرد و کارنامه یک سال و چند ماهه استاندار را با توجه به شاخص ها در هر بخش مورد بررسی قرار داد. در کنار این بررسی شرایط تاریخی برخی از مشکلات استان را در نظر گرفت و نگاهی نیز به تاثیر مدیریت امروز او در آینده استان داشت تا عملکرد شریعتی آنگونه که هست برای مرکز نشینان تشریح شود.
ترس از آن است که چنین فضای هیجانی شکل گرفته در استان تحلیلی غلط به مرکز مخابره کند و منجر به تصمیمی شود که بعدا همه پشیمان شویم، به نظر می رسد اگر می خواهیم که این رویه غلط تقلیل کار سیاسی و پیگیری مطالبات تنها از دریچه فضای مجازی در استان باب نشود، مصلحت باشد که شریعتی حداقل تا فروکش شدن این فضای احساسی سکاندار استانداری باشد.
نویسنده:مرتضی آژند